Как да спра инерцията?
Въпрос:Бизнесът ми много бързо се разрастна. Не успявам нито с времето, нито със заливащите ме задачи, нито с отношенията сред подчинените ми. На всичкото отгоре ставам все по-изнервен и не мога да спя. Живея в хаос.Калин В., 34 г. Бургас
Отговор:Можете да тръгнете по две паралелни линии. Едната е да работите върху себе си и повишаването на психическата си устойчивост, а другата засяга организационното поведение. Добре е да се интервенира и в двете посоки, но като начало започнете с вътрешните си ресурси - често подценяваме способностите си за справяне.
При липса на сериозни вътрешни конфликти или отминали психични кризи, вие бихте могли сравнително лесно и бързо да „презаредите батериите”. Склонни ли сте да промените някои неща? Да преподредите приоритетите си? Очевидно, в стремежа си да свършите „всичко и по най-добрия начин”, вие сте изцяло в плен в перфекционизма си и подценявате някои лесно изпълними правила за здравословен начин на живот. Отдавна не е само мода и редовното практикуване на техники за самоусъвършенстване от страна на бизнесмените. Тези методи стават все по-популярни и търсени като вид обучение в практиката на психолозите. Системата за автогенен тренинг, например, от десетилетия се преподава в магистърските програми по мениджмънт в света – за радост сега това се случва и в България. Изберете и вие своята техника като на първо време потърсите подходяща литература.
По отношение управлението на времето и приоритетите в един ваш ден и по принцип, и особеностите на междуличностните отношения на работното място, се обърнете към организационен консултант. След подробно задание от ваша страна ще ви бъде предложена стратегия за промяна. Възможно е да ви се наложи да предприемете чисто организационни интервенции - да назначите нови специалисти или да се оттеглите от част от вашите отговорности като ги прехвърлите на нива под вашето или на външни консултанти. Добре е да се поработи върху повишаване степента на взаимното приемане и доверие в отделните групи, „произвеждането” на нови лидери и усвояването на конструктивни стратегии за справяне с конфликти. Изследвайте структурата на екипите и участниците в тях - така ще оптимизирате състава, числеността и задачите им.
Почти винаги стресът в работата възниква при ситуации, в които ние се опитваме да побеждаваме, когато ни липсват лостове за контрол върху събитията, надеждна информация или адекватни на актуалните ни възможности цели. Огледайте добре бизнеса си и се откажете от нещата, които ви идват в повече. Бъдете реалист и се щадете. Поставете си и още една цел – да бъдете щастлив с това, което имате.
Коментари
Публикуване на коментар