Дислексия


При класификацията на отделните видове дислексия липсва основен модел. Систематизирането им е свързано с трудностите, които дислексиците изпитват по време на четене. Класификацията се разделя на: придобита алексия, когато говорим за възрастни и дислексия на развитието, когато става въпрос за деца. Според водещи специалисти в областа на нарушението дислексия, Тодорова Е. (2007г), невропсихологичните дефицити, са в основата на формирането на клиничните симптоми. А според Lerner, около 80% от хората с дислексия имат затруднения в четенето. Многобройните квалификации са определени в две групи: придобити нарушения при възрастни (алексия) и развитийни нарушения при деца (дислексия).

Придобитите нарушения при възрастни са  охарактеризирани като смущения в самия акт на четене, а така също и с намалена вербална активност. За алексия се говори тогава, когато се наблюдава разпад на вече изградени функции или способности.

Дислексията на развитието представлява невъзможност за усвояване на прочетения материал, по-точно липса на компетентност за четене или трудности на научаване.

Причините за появата на дислексични нарушения са разгледаникато следствие на  функционални дефицити, а не като органична увреда. Доктор Екатерина Тодорова (2007г.)  застъпва тезата, че в основата си дислексичните грешки са свързани с неврологичните дефицити. Идеята се базира на факта, че от гледна точка на съвременната невропсихология и психолингвистика, моделите за преработка на четивната информациякоито са свързани с нарушението дислексия, са два вида: от долу на горе и от горе на долу. В зависимост от сложността на думата и от това дали е позната или не, хората, които четат свободно, обработват думите или чрез фонемно графемно съотнасяне, или като глобално възприемане на цялата дума. При хората със затруднения, този модел не функционира – дислексия



На много места в съвременната литература може да се открие знак за равенство между дислексия и специфични нарушения на способността за учене. Според . По въпроса кое е това, което причинява дислексия все още няма еднозначен отговор. Според Матанова, (2001) има два модела клиничен, който налага понятието дислексия и социален, който дефинира нарушението като специфични нарушения на способността за учене (СНСУ). Описателния термин, е по ”мек” и не стряскащ, ето защо често се използва от учителите. За да говорим за дислексия трябва да има несъответствие между уменията за езикова изява в устната реч и уменията за езикова изява в писмената реч. 

Хората с дислексия визуализират прочетеното, смята се, че езиковата информация при дислексиците се преработва по различен начин и че дислексиците използват предимно семантичната преработка. Човека с дислексия се опитва да разбере „какво означава” това, което е прочел, а не лингвистичната му стойност. Хората с дислексия визуализират. Опитват се да имат визуална представа върху това, което носи като семантика тази езикова информация, това показва какви са емоционално поведенческите проблеми на хората с дислексия. Хората с дислексия са наясно, че се различават от другите. Полагат неимоверни усилия, а никой не ги оценява. С течение на времето те се обезкуражават и тяхната себе оценка спада. Друга голяма заблуда е, че те не могат да се научат да четат или пишат.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Кога се нуждаем от психолог?

Онлайн терапия на депресия

Психолог по Скайп

Разпространени митове за депресията

За и против психотестовете на депутатите