Дислексия
При класификацията на отделните видове дислексия липсва
основен модел. Систематизирането им е свързано с трудностите, които дислексиците изпитват
по време на четене. Класификацията се разделя на: придобита алексия,
когато говорим за възрастни и дислексия на развитието, когато става
въпрос за деца. Според водещи специалисти в областа на нарушението дислексия, Тодорова Е. (2007г),
невропсихологичните дефицити, са в основата на формирането на клиничните
симптоми. А според Lerner, около 80% от хората с дислексия имат затруднения в четенето.
Многобройните квалификации са определени в две групи: придобити нарушения при
възрастни (алексия) и развитийни
нарушения при деца (дислексия).
Придобитите нарушения при възрастни са охарактеризирани
като смущения в самия акт на четене, а така също и с намалена вербална
активност. За алексия се говори
тогава, когато се наблюдава разпад на вече изградени функции или способности.
Дислексията на развитието представлява невъзможност
за усвояване на прочетения материал, по-точно липса на компетентност за четене
или трудности на научаване.
Причините за появата на дислексични нарушения са разгледаникато следствие на
функционални дефицити, а не като органична увреда. Доктор Екатерина Тодорова
(2007г.) застъпва тезата, че в основата си дислексичните грешки са свързани с неврологичните
дефицити. Идеята се базира на факта, че от гледна точка на съвременната
невропсихология и психолингвистика, моделите за преработка на четивната
информация, които са
свързани с нарушението дислексия,
са два вида: “от долу
на горе” и “от горе на долу”. В зависимост от сложността на думата и от
това дали е позната или не, хората, които четат свободно, обработват думите или
чрез фонемно графемно съотнасяне, или като глобално възприемане на цялата дума.
При хората със затруднения, този модел не функционира – дислексия
На много места в съвременната литература може да се открие
знак за равенство между дислексия и специфични
нарушения на способността за учене. Според . По въпроса кое е
това, което причинява дислексия все
още няма еднозначен отговор. Според Матанова, (2001) има два модела клиничен,
който налага понятието дислексия и
социален, който дефинира нарушението като специфични нарушения на
способността за учене (СНСУ). Описателния термин, е по ”мек” и не стряскащ,
ето защо често се използва от учителите. За да говорим за дислексия трябва да има
несъответствие между уменията за езикова изява в устната реч и уменията за
езикова изява в писмената реч.
Хората с дислексия визуализират прочетеното, смята се, че езиковата
информация при дислексиците се
преработва по различен начин и че дислексиците използват
предимно семантичната преработка. Човека с дислексия се опитва да разбере „какво означава” това, което е
прочел, а не лингвистичната му стойност. Хората с дислексия визуализират. Опитват се да имат визуална представа
върху това, което носи като семантика тази езикова информация, това показва
какви са емоционално поведенческите проблеми на хората с дислексия. Хората с дислексия са наясно, че се
различават от другите. Полагат неимоверни усилия, а никой не ги оценява. С
течение на времето те се обезкуражават и тяхната себе оценка спада. Друга
голяма заблуда е, че те не могат да се научат да четат или пишат.
Коментари
Публикуване на коментар